
Macierewicz raportował – MON i tym razem przeprosi i ponownie zapłaci 
 

22 listopada 2010 r. Polska Agencja Prasowa poinformowała, iż Sąd Okręgo-
wy w Warszawie nieprawomocnie nakazał Ministrowi Obrony Narodowej przeprosić 
Marcina Krzyszychę, byłego pracownika Kancelarii Senatu RP, za bezprawne i bez-
podstawne podanie jego nazwiska w raporcie z weryfikacji WSI.  

 
Antoni Macierewicz w Aneksie nr 16 zatytułowanym  „Zidentyfikowane osoby 

współpracujące niejawnie z żołnierzami WSI w zakresie działań wykraczających poza 
sprawy obronności państwa i bezpieczeństwa Sił Zbrojnych RP” na stronie 340 z 374 
raportu napisał: „Marcin KRZYSZYCHA. Dziennikarz gazety „Express Fakty” oraz 
pracownik Stowarzyszenia Wspólnota Polska,  a następnie   Kancelarii   Senatu   RP.   
Dostarczał   wywiadowi   wojskowemu   informacji dotyczących funkcjonowania Kan-
celarii Senatu.” Natomiast w rozdziale raportu zatytułowanym „Wpływ WSI na kształ-
towanie opinii publicznej” na s.95-96 z 374 pisał: 
„Współpracownikiem WSI był również Krzysztof Marcin Krzyszycha. Studiował on 
w Moskiewskim Instytucie Stosunków Międzynarodowych,  skąd po dwóch latach 
przeniósł się do Mińska, gdzie ukończył studia na Wydziale Dziennikarstwa Radiowo-
Telewizyjnego. Jego rozpracowywanie przez wywiad wojskowy rozpoczęto 25 lutego 
1993 r., na podstawie bezpośredniej rozmowy. W momencie wytypowania do współ-
pracy z wywiadem Krzyszycha pracował   jako dziennikarz  w  lubelskim dzienniku  
„Ekspress  Fakty”.  Został  wytypowany do współpracy przez  ppłk.  Roberta  Łucz-
kiewicza.  24  sierpnia  1993  r.  podpisał  deklarację  współpracy  z wywiadem,  uzy-
skując status  tajnego współpracownika o pseudonimie „TERON”.  Zdaniem oficera 
wywiadu, „pracując jako dziennikarz Krzyszycha ma możliwość zbierania materiałów  
i informacji”.  Może „stanowić (…) źródło,  naprowadzeń na interesujące osoby” i „po-
siada możliwości legendowanego wyjazdu za granice”. Ważnym argumentem była 
także znajomość innych krajów i języków. Od 2 listopada 1993 do 30 kwietnia 1995 r. 
Krzyszycha pracował jako cywilny starszy specjalista w Jednostce Wojskowej 3362. 
Następnie od września 1994 r. do kwietnia 1995 r. był  zatrudniony na umowę zlece-
nie w Stowarzyszeniu „Wspólnota Polska”. Jego akta były prowadzone   bardzo   
niedbale,   niezbyt  wyraźnie   precyzując   status   współpracownika,   ale niewątpli-
wie był tajnym współpracownikiem. W  trakcie   kursu  wywiadowczego  Krzyszycha   
był   namawiany   do   kontynuowania kariery   dziennikarskiej   (wśród   namawiają-
cych   na   pewno   był   płk  Marek  Dukaczewski). Skierowano go też do „Kuriera 
Polskiego”,  „pod opiekę” dziennikarza Andrzeja Nierychło (obecnie   wydawcę   „Pul-
su   Biznesu”,   jednak   Krzyszycha   nie   wykazał   poważniejszego zainteresowania   
tego  rodzaju pracą.  Od  sierpnia  do 31 października  1993  r.  pracował  w war-
szawskiej firmie „Public Relations Center”. W maju 1997 r. Krzyszycha podjął pracę 
w Kancelarii Senatu RP - początkowo jako specjalista   Działu   Studiów  i   Analiz,   
a następnie  w  Biurze   Informacji   i   Dokumentacji Senackiej. „TERON” nawiązał 
kontakt z Krakowskim Ośrodkiem Myśli Politycznej, o czym poinformował oficera 
prowadzącego. W aktach Krzyszychy zachowały się niepełne zestawienia kosztów 
poniesionych na jego wynagrodzenie i rachunki opłacone podczas spotkań w loka-
lach. Od 8 marca do 24 lipca 1993 r.  wypłacono mu ponad 1,8 mln zł,  z czego 
422.200 zł  za rozpracowywanie różnych osób (licząc z kosztami poczęstunków). 
Inne jego tytuły do wynagrodzenia to sporządzanie różnego   rodzaju   opracowań   
i tłumaczeń   obcojęzycznych   tekstów   oraz   dostarczanie materiałów. Zachowały 
się dwa pokwitowania „TERONA” na łączną kwotę 650.000 starych zł, podpisane 
nazwiskiem współpracownika. Z   czasem   „TERON”   bywał   oceniany   krytycznie:   



 2 

emocjonalny.   Ostatecznie   14 stycznia 2003 r. mjr Ryszard Sztorc polecił zaprze-
stać dalszej współpracy.” 

 
Krzyszycha przyznawał w sądzie, że w 1993 r. przygotował dla WSI "dwa albo 

trzy materiały - tłumaczenia z języka obcego, dotyczące obronności, sytuacji spo-
łeczno-politycznej w jednym z państw obcych". Przyznał też, że od listopada 1993 r. 
do kwietnia 1995 r. był pracownikiem WSI. Dodał, że umieszczenie jego nazwiska 
w raporcie doprowadziło do odsunięcia go od części zadań wykonywanych w Kance-
larii Senatu i "zmieniło nastawienie osób z otoczenia". W listopadzie 2007 r. zrezy-
gnował on z tej pracy. 

 
Sąd nakazał przeprosiny MON, uznając że resort "nie uchylił domniemania 

bezprawności swego działania". Sędzia Anna Błażejczyk podkreśliła, że służby woj-
ska nie dostarczyły na potrzeby tego procesu akt sprawy powoda, bo są one nadal 
tajne. Zarazem sąd uznał, że powód nie działał w sposób sprzeczny z prawem lub 
"naganny moralnie" oraz że "nie mógł się spodziewać publikacji swego nazwiska 
w raporcie". 
 

Ten kolejny wyrok sądu utrwala coraz wyraźniej rysujący się obraz w którym 
raport widoczny jest jako zbiór bezprawnych, bezpodstawnych i nieprawdziwych za-
pisów. Kilkunastoletnia działalność WSI nie przysporzyła ministrowi Obrony Narodo-
wej obowiązku przepraszania i wypłaty odszkodowań, tymczasem kilkumiesięczna 
działalność Komisji Weryfikacyjnej skutkuje odszkodowaniami idącymi łącznie w setki 
tysięcy złotych. Ci którzy mieli być „sprawiedliwymi”, którym państwo powierzyło zba-
dać przestrzeganie prawa przez żołnierzy i pracowników WSI sami nie przestrzegali 
prawa, za nic mieli zapisy ustaw. Ich działanie, a w rozumieniu prawa - działanie re-
sortu Obrony Narodowej skrzywdziło wiele osób, przyniosło szkody, które trudno na-
prawić, które skutkować będą jeszcze długo. W tej sytuacji można powiedzieć, że 
praworządność wymaga i pozwala na to aby Macierewicz i jego pomocnicy uśmie-
chali się, a ich pracodawca minister ON przepraszał i płacił (a przeprasza i płaci za 
nasze społeczne pieniądze). 
 
Jerzy Realm 
Warszawa, listopad 2010 r. 


